پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118358
پيشنهاد به روحاني براي ديدار با اوباما!
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1850

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ابراهيم‌ اصغرزاده از فعالان سياسي اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه آرمان در مورد ارزيابي خود درباره دولت يازدهم اظهار داشت: به نظر من دولت روحاني پتانسيل اين را دارد که آشفته‌بازار هشت ساله احمدي‌نژاد را جمع و جور کند بنابراين اولين قدم دولت بازسازي يا تأسيس مجدد دستگاه ديپلماسي بر مباني عقلاني و منطقي بود که تاحدودي موفق شده است.

وي افزود:‌ اگرچه متأسفانه به دليل بي‌برنامگي‌،دستگاه ديپلماسي کشور يکسره گروگان پرونده هسته‌اي شده است و کمتر به ديگر روندهاي بين‌المللي مي‌پردازد اما مأموريت اصلي دستگاه ديپلماسي بايد اين باشد که ايران را به کشوري پيش‌بيني پذير و قابل اتکاء‌ در‌ معادلات بين‌المللي و منطقه‌اي تبديل کند.

نماينده سابق شوراي شهر تهران تصريح کرد: اگر تيم دولت بخواهد مثل تيم‌هاي فوتبالي بازي کند و به رغم بهره‌گيري از ستاره‌هاي زياد بر ترکيب خود و يا وجود نيمکت ذخيره‌هاي پر و پيمان قادر به گلزني نيست چه سود؛ همه اميدها و آرزوهاي مردم براي تغيير وضع موجود از دست خواهد رفت و ستاره چنين دولتي حتي زودتر از دولت توپوليستي و کم‌ستاره احمدي‌نژاد که بارها گل به خودي مي‌زد، افول خواهد کرد.

اصغرزاده با تأکيد بر اينکه دولت روحاني اگر قادر به گلزني نيست لااقل خوب بازي کند، گفت: الان فرصت مناسبي است تا دولت روحاني در داخل کشور براي اجراي حقوق شهروندي اولويت قائل شود و بر اساس سوگندي که خورده است در مقابل هر اقدام فراواني و مغاير حاکميت ملي واکنش نشان دهد و طبيعتا با دست پر خواهد توانست پرچم صلح‌طلبي و دموکراسي ‌خواهي در منطقه را به دست گيرد.

وي در پاسخ به اين پرسش که با توجه به حجم خشونت‌ها در منطقه آيا انجام چنين کاري از سوي دولت تدبير و اميد کمي دشوار به نظر نمي آيد، خاطرنشان کرد: قبلا وقتي اتفاقي در فلسطين مي‌افتاد افکار عمومي جهانيان جريحه‌دار مي‌شد و تظاهرات ضد خشونت سراسر دنيا را مي‌گرفت اما اکنون وضعيت فعلي به قدري آشفته و از هم‌گسيخته شده که حتي از دست سازمان ملل و قطعنامه‌هايش هم کاري بر نمي‌آيد چرا که صهيونيست‌ها بيشتر از ديپلماسي عمومي و تحريک افکار عمومي سود بردند.

به عقيده اين فعال سياسي اصلاح‌طلب برداشتن پرچم صلح‌طلبي در مناقشات و منادي گفت‌وگو شدن ميان طرفين مناظره در منطقه، مي‌تواند براي کشور ايران و ايرانيان اعتبار کسب کند و ما مي‌بينيم که امروز مصر به دنبال آتش‌بس ميان طرفين درگيري در غزه و ترکيه پرچم‌‌دار دفاع از مردم غزه شده است و يا مثلا در جريان مداخله‌جويي روس‌ها در کريمه و اوکراين ايران نفيا يا اثباتا ايده‌اي براي فرونشاندن مناقشه نداشت.

اصغرزاده با بيان اينکه ايران در تحولات عراق، سوريه و افغانستان هزينه سنگيني پرداخته است، گفت:‌ عليرغم اين هزينه‌هاي سنگين نتوانسته‌ايم دستاورد بين‌المللي مورد انتظار را کسب کنيم امروز نيز تندروهاي داخلي کاسه داغتر از آش شده‌اند در حالي که بايد متوجه حساسي اوضاع بشوند و درک کنند که توان نظامي و تسليحاتي تا آنجا که متکي به صنعت و تخصص ايراني باشد ارزشمند است اما با توجه به توان نامحدود نظامي و تسليحات آمريکا تصور بازدارنده نظامي ساده‌‌انگاري خطرناک است و منجر به هدر رفتن فرصت‌هاي پيش رو مي‌شود.

به اعتقاد وي بازدارندگي تنها در چارچوب سياسي، ديپلماسي عمومي و جلوگيري از اجماع جهاني ممکن است و نظامي شدن چهره کشور به نفع ما نيست چرا که حضور نظاميان در عرصه تصميم‌گيري به ويژه سياست کشور با هر توجيه و عنواني که صورت پذيرد دست ديگران را براي متهم کردن ما باز مي‌گذارد و موجب رکود حوزه سياسي و تضعيف جامعه مدني مي شود.

نماينده سابق شوراي شهر تهران با تأکيد بر اينکه فرصت‌هاي زيادي در اختيار روحاني قرار دارد، گفت: يکي از اين فرصت‌ها حمايت کلي اجتماعات اصلاح‌طلب از دولت روحاني است و حتي انتظار ملي و مردمي از دولت براي تعامل با دنيا بهترين فرصت را در اختيارش قرار مي‌دهد.

اصغرزاده در مورد سفر آينده حجت‌الاسلام روحاني به نيويورک و حضور در مجمع عمومي سازمان ملل نيز، گفت:‌ آقاي روحاني در سفر آينده خود به نيويورک و مجمع عمومي سازمان ملل مي‌تواند با دنيا از در آشتي‌جويي و نياز به صلح دموکراتيک در منطقه سخن بگويد و مخصوصا در ديدار تاريخي با اوباما و گفت‌وگو بر سر تأسيس دولت فلسطين مي‌تواند تأثير شگرفي در آينده منطقه بگذارد اما اگر بخواهند اين فرصت را از دست بدهند جايشان در ميان تيم‌هاي پايين جدول ليگ باقي خواهد ماند.

وي ملاقات روحاني با اوباما در سازمان ملل را اتفاقي مهم براي منطقه خاورميانه دانست و به گفته وي ديدار روحاني و اوباما اگر صورت بگيرد در نتيجه مذاکرات وين نيز تأثيرگذار خواهد بود.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ادامه داد‌: همانقدر که گفت‌وگو و تعامل با آمريکا از موضع ضعف موجب شکست ملي مي‌شود گفت‌وگو در موضع برابر و حتي در معامله دوجانبه با آمريکا براي ايران پيروزي محسوب شده و باعث ارتقاي منزلت و موقعيت ما در سطح جهاني مي‌شود.

مرجع : خبرگزاري فارس

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html